Information om veterantävlingarna 2023

2023 år veterantour.

Vid efterträffen på den sista veterantävlingen för i år så diskuterade vi 2023 års tävlingar och vad som bör/ gälla då. Vi kom fram till följande.

Terräng

Under 2022 kom en del klagomål/synpunkter på val av terräng. Framförallt de äldre veteranerna tyckte viss terräng var svår och jobbig att ta sig igenom.

Det är den arrangerande klubben som väljer terräng och utser banläggare. Vi deltagare ska inte styra deras val och bestämma hur det skall vara. Det vi kan göra är att vädja till arrangören att försöka hitta terräng som inte är så svårframkomlig. Inte en massa sly och hög undervegetation. Det är framförallt de som springer den korta banan som varit lite kritisk till den valda terrängen. Inga synpunkter från de som brukar springa Mellan och Långa. Jag tolkar det som att dessa är OK.

Banorna

Vi fortsätter med 4 banor (kort-korta, korta, mellan, långa). Det är obligatoriskt.

Längd ca 1,5, 2,2, 3,5, 4,5. Längden beror givetvis på terrängens beskaffenhet.

Den kortkorta banan ska man kunna ta sig runt utan att behöva gå genom obanad terräng. Den används ju framförallt av personer som har svårt att ta sig fram och som kanske har stavar eller kryckor till hjälp.

Det har framförts önskemål om att den korta banan skall vara högst 2,2 km. 2,5 km känns lite långt när man bli äldre och lite skröpligare.

Den långa banan ska ha så hög svårighetsgrad som möjligt. Även de som springer kort och mellan vill inte ha för lätt orientering. Orienteringsmässigt lite grand att bita i. Det är som sagt banläggaren som bestämmer hur det blir men förhoppningsvis så lyssnar man lite grand till framförda synpunkter

Herr och damklass

Det framfördes ett förslag att vi ska dela upp Lång, Mellan och Korta banan i herr- och damklass. Omröstningen gav att praktiskt taget alla inte vill det. Ingen uppdelning alltså utan vi fortsätter som tidigare.

Anmälan

Det är önskvärt att anmäla sig i förväg via Eventor. Arrangören får då ett hum om hur mycket kartor som behöver tryckas. Detta är inget krav utan man ska kunna anmäla sig direkt på tävlingsdagen. Någon tycker att man känner sig tvungen att delta om man anmäler sig i förväg trots att man kanske inte känner att man vill. Kanske har man betalt avgiften i förväg och då blir pressen ännu högre. Ett sätt så det inte blir så är att göra så här. Anmäl dig i Eventor i förväg men betala inte in avgiften. Om du på tävlingsdagen är sugen på att springa så åk dit och betala på plats när du får kartan eller möjligen på kvällen dan före. Om du känner dig hängig och inte alls har lust att vara med så stanna hemma. Du kommer då upp som ”ej start” i resultatlistan och kommer att tas bort när tävlingen avslutas. Du kommer inte att krävas på startavgiften.

Dusch och fika

Detta är något som de flesta saknar allra mest. Framförallt fikat. Den sociala kontakten efter att ha sprungit har lika stor betydelse som en trevlig och lagom klurig orienteringsbana. Fikat efteråt gör att man blandar sig inte bara med sina klubbkompisar utan även med de andra klubbarnas löpare. Det har tydligt märkts att om man tar med sig eget fika så sätter man sig klubbvis och missar den klubböverskridande gemensamheten. Arrangören vill naturligtvis även nyttja bra orienteringsterräng som ligger en bit ifrån klubbstugor och likn. där det inte går att ordna fika. Av diskussionerna i torsdags så framkom det att de flesta är beredda att åka några kilometer från tävlingsarenan till ett ställe där fika kan serveras. Slutsatsen blev att fika och dusch är högst önskvärt men det är inte ett krav.

Avgifter

Det blev en rätt livlig diskussion om vi ska ha separata start- och fikaavgifter eller om vi ska ha en startavgift som inkluderar fika. Vid omröstning så blev resultatet att vi ska ha separata start- och fika avgifter. Det innebär följande.

  • Om man bara springer tävlingen och åker hem och fikar/duschar blir avgiften 40:-.
  • Om man inte springer utan bara fikar blir avgiften max 40:-. Om någon arrangör vill ta lägre pris så är det upp till dom.
  • Om man både springer och fikar blir avgiften 40:- + 40:- dvs 80:-

Betalning görs kontant eller med swish.

Hjärtstartare

Beträffande vad som gäller angående hjärtstartare så finns ett eget dokument om detta. Det finns liksom detta på Veteransidan på ÖLOF:s hemsida. Det har varit prat om att ÖLOF:s hjärtstartare börjat bli lite knackig och att de planerar att införskaffa en ny. Nu blir det inte så. Man har fått hem nya batterier och andra reservdelar så den befintliga har nu reparerats och är i fullgott skick. Den kommer alltså att finnas kvar ett bra tag framöver.

När börjar vi?

Vi brukar försöka ha 20 tävlingar under året, 10 på våren och 10 på hösten. Den sista tävlingen brukar vi ha i början av oktober innan älgjakten startar. Även nästa år kommer sista tävlingen att gå i Markaskogen. Förhoppningsvis så kan vi ha sista tävlingen den 12 oktober. Det är efter att älgjakten har börjat. Vi har ännu inte fått klartecken för detta från Örebro viltvårdsförening så det kan bli lite justeringar i programmet nedan.

I de veckor då skärtorsdagen och Kristi Himmelsfärd inträffar flyttade vi i år tävlingen till tisdagen. Detta kommer vi även att göra i år.  

Första tävlingen blir torsdagen den 30:e mars med sista vårtävlingen torsdagen den 1 juni. Återstart efter sommaruppehållet torsdagen den 10 augusti med avslutning torsdagen den 12:e oktober.

Välkommen till 2023 års veterantour