Frågor och svar

⇦ Tillbaka

Vanliga frågor

Varför drar appen så mycket data?
Att kartan laddas om drar mycket data. Vårt bästa tips tills vi löst detta är att registrera checkpoints via "Registrera checkpoint" i menyn. På så sätt laddas inte kartan om efter varje registrerad checkpoint.
Det finns redan ett konto registrerat med den angivna e-mailen
Du är halvvägs i registreringen till ett användarkonto! Får du inget bekräftelsemail, be din lokala arrangör att aktivera ditt konto.
GPS-markören syns inte i appen
Android: gå till " Mina inställningar" och slå på “använd gps-funktion på kartan”. Kolla även mobilens inställningar, appar, behörigheter, plats. Ge åtkomst till platsdata för hittaut-appen. iOS: gå till mobilens inställningar, välj hittautappen, tillåt åtkomst till plats.
Jag kan inte logga in på hemsidan
Var noggrann med stor/liten bokstav i din e-postadress och lösenord. Du kan begära ett nytt lösenord via inloggningssidan.
Jag kan inte logga in i appen
Ibland kan kopplingen mellan ditt konto i app och på hemsida behöva återupprättas. Uppdatera ditt lösenord på hemsidan under "Mina inställningar". Logga in i appen med samma uppgifter. Funkar det fortfarande inte, testa att av- och ominstallera appen.
Jag har glömt mitt lösenord
Gå till inloggningssidan och klicka på "Glömt lösenord?". Fyll i din e-postadress så får du en länk för återställning av ditt nuvarande lösenord. Får du inget mejl, kontakta arrangören som hjälper dig med nytt lösenord.
Jag syns inte i topplistan
För att synas i topplistan behöver du gå till "Mina inställningar" och klicka i en ruta "Jag är OK med att mitt namn visas i topplistor".
En checkpoint har försvunnit
Kontakta den lokala arrangören om du misstänker att en checkpoint saknas. Meddela gärna även om du inte är helt säker på att du letat på rätt plats så undersöker arrangören om checkpointen sitter kvar.
Checkpoint låst för registrering
Om du anger fel kod två gånger blir checkpointen låst i 24 h. Skriver du fel även på tredje försöket låser den sig i 24 h till. Anger du fel kod på fjärde försöket låser den sig för gott.
Jag har begärt nytt lösenord men får inget mejl
Kontrollera din skräppost och att du angav e-postadressen korrekt. Får du inget mejl, kontakta arrangören som hjälper dig med nytt lösenord.
Appen hänger sig
Gå till mobilens inställningar, appar, hittaut, lagring. Rensa cacheminne och data. Du kan även testa att av- och ominstallera appen.GPS-markören syns inte i appen
GPS-markören har låst sig i appen
Android: Gå till mobilens inställningar, appar, hittaut, lagring. Rensa cacheminne och data. Du kan även testa att av- och ominstallera appen.
Jag kan inte logga in i appen Sony/Samsung
Tyvärr fungerar hittautappen dåligt på Samsung- och Sonymobiler. Vi rekommenderar då den mobilanpassade hemsidan.