Frågor och svar

⇦ Tillbaka

Vanliga frågor

Jag kan inte logga in
Var noggrann med att ange rätt e-postadress och lösenord. Tänk på att det är skillnad på stora och små bokstäver. Om det ändå inte fungerar så prova att begära ett nytt lösenord via inloggningssidan.
Haft konto på "old" hittaut.nu, måste jag skapa ett nytt konto?
Ja, alla behöver skapa nytt konto på nya hemsidan. Oavsett om du är helt ny eller har haft en användare på hittaut.nu. Att skapa konto är enkelt och tar bara någon minut att göra.
Varför drar appen så mycket data/surf?
Att kartan laddas om tar det mycket data. Vårt bästa tips tills vi löst detta är att registrera checkpoints via "Registrera checkpoint" i menyn. På så sätt laddas inte kartan om efter varje registrerad checkpoint.
Jag är haft användare sedan tidigare och kan inte logga in på nya sidan
Sedan 2017 har hittaut en ny sida och alla måste skapa ett nytt konto, även tidigare deltagare.
Får inget lösenord el. bekräftelsemejl fast jag registrerat mig
Normalt kommer det nya lösenordet till din e-postadress inom någon minut, men i enstaka fall kan det ta upp till flera timmar. Kontrollera din skräppostmapp så att mailet ej hamnat där. Kontrollera också att du angav din rätta e-postadress. Om du inte får ditt bekräftelsemejl kontakta den lokala arrangören så hjälper de dig.
Jag kunde inte hitta en checkpoint trots att jag letade länge
Om du inte kunde hitta checkpointen kan den vara borta. Kontakta alltid den lokala arrangören om du misstänker att en checkpoint saknas. Även om du är osäker är vi tacksamma om du meddelar oss så att vi kan undersöka och åtgärda eventuella fel så fort som möjligt. Du kommer i kontakt med oss genom att välja ort och klicka på kontakt i menyn.
Glömt bort lösenordet
För att begära ett nytt lösenord, gå till inloggningssidan och klicka på "Glömt lösenordet?" Fyll i den e-postadress du använde för att registrera dig på hittaut (orientering.se) och klicka på "Hämta nytt lösenord". Normalt kommer det nya lösenordet till din e-postadress inom ett par minuter, men ibland fastnar det på vägen.
Checkpointsen låste sig
Checkpointsen låses 24h om du anger fel kod 2 gånger i rad. Slår du in fel kod en 3:e gång låses den 24 h till. Anger du fel kod 4:e gången låses checkpointsen för alltid.
Det går inte att ändra bokstav på vissa checkpoints vid registreringen
Det är troligtvis för att du anget fel kod för mindre än 24 timmar sedan och att checkpointsen därför är låst.
Jag kommer inte in i appen
Uppdatera lösenordet via hemsidan och "Mina inställningar" som du hittar under den gröna ikonen när du är inloggad. När du har uppdaterat lösenordet ska det fungera att komma in i appen med samma mejl och lösen som på hemsidan. Om det fortfarande krånglar kan du även testa att av- och ominstallera appen i mobilen.
Dubbelregistrerade checkpoints
En checkpoint har blivit registrerad två gånger. Detta syns i topplistan genom att deltagaren har för många antal checkpoints jämfört med vad orten erbjuder. Kontakta din lokala arrangör så får dem hjälpa dig att ta bort den ena.
Jag syns inte i topplistan
För att synas i topplistan behöver du gå till "Mina inställningar" och klicka i en ruta "Jag är OK med att mitt namn visas i topplistor".