
O-Camp är lägret för alla orienteringsungdomar i åldern 13-18 år. Det arrangeras av unga ledare. I år är det ca 25 stycken som är engagerade inom olika områden, varav tre ingår i ledningen som håller ihop allt som behöver göras både inför lägret och under själva lägerveckan.
Första gången O-Camp genomfördes var 2003 och sedan dess har det ordnats varje år förutom 2020 då det ställdes i på grund av Coronapandemin, så det här är 22:a upplagan som snart är avklarad. Varje läger brukar ha ett tema. I år har det varit TV-program...
Det går åt mycket mat på ett sådant här läger. Falköpings Mejeri visar sitt engagemang för ungdomsverksamhet och hälsosamma livsval genom att sponsra O-Camp med ett generöst bidrag av mejerivaror. Under årets läger har deltagarna fått njuta av mjölk och yoghurt, från det lokala mejeriet som är känt för sina kvalitetsprodukter och sitt hållbarhetsarbete.
Samarbetet gör det möjligt för O-Camp att erbjuda god och näringsrik mat till nästan tvåhundra orienterare, vilket är en viktig del i att de ska orka fem intensiva dagar med träningar och andra aktiviteter. Falköpings Mejeri ser sponsringen som ett naturligt sätt att bidra till föreningslivet och främja sunda vanor hos unga. Bland de som mejeriet sponsrar kontinuerligt finns landslagsåkaren på skidor Johanna Hagström, som även är en duktig orienterare och har varit med på flera O-Camp när hon var yngre.
"Vi är glada att kunna stötta O-Camp och bidra till ungdomarnas upplevelse med våra produkter. Det är viktigt för oss att vara en del av det lokala samhället och uppmuntra till rörelseglädje och gemenskap," säger representant från Falköpings Mejeri.
Tack vare detta stöd får deltagarna inte bara en smak av Västergötland – de får också känna att näringslivet står bakom deras engagemang och utveckling.