I en ny undersökning från Novus på uppdrag av Svenska Orienteringsförbundet har svenska folket fått svara på frågor kring sin skärmtid. Sex av tio (59%) tycker att de spenderar för mycket tid framför skärm och lika många skulle vilja tillbringa mer tid utomhus än de gör idag. Samtidigt tror nio av tio (89%) att mindre skärmtid och mer tid utomhus skulle påverka deras mentala hälsa positivt. Det tar Svensk Orientering nu fasta på och lanserar kampanjen ”Skärm mot skärm”.
I kampanjen ”Skärm mot skärm” söker Svensk Orientering en familj som vill testa livet bortom skärmen. Under fem månader byter familjen delar av sin skärmtid mot naturtid och deras resa följs för att se hur vardag, relationer och mående påverkas. Bakom initiativet finns en växande oro över skärmtiden och tron på att naturen kan vara en motkraft. Genom orienteringen, där skärmen i skogen ersätter den i handen, vill förbundet visa hur små vägval kan göra stor skillnad för både kropp och knopp.
– Vi pratar ofta om att barn och unga sitter för mycket vid skärmar, men sanningen är nog att vi alla gör det. Men vi vill inte skuldbelägga någon, utan väcka nyfikenhet. Vad händer med vardagen, relationerna och måendet när man byter skärmtid mot skogstid? säger Tero Marjamäki, kommunikationschef på Svenska Orienteringsförbundet.
Den familj som väljs ut får under kampanjperioden stöd och vägledning av Svensk Orientering samt ett arvode för sitt deltagande. Resultatet kommer att dokumenteras i bild, film och text och delas i Svensk Orienteringsoch samarbetspartnernas kanaler.
Skärmarna tar upp allt mer av vår vardag - på bekostnad av vår fysiska och psykiska hälsa
Karolin Ohlsson som är med i Svenska Orienteringslandslaget och utbildad KBT-terapeut kommer vara med längs resans gång för att peppa och inspirera familjen.
– Som terapeut möter jag människor som kämpar med stress, ångest och nedstämdhet. Många söker ofta återhämtning i skärmar och skrollande men fastnar i något som istället stressar hjärnan ytterligare. Genom rörelse frigörs endorfiner som gör oss gladare, dessutom har naturen en bevisat lugnande och läkande effekt på både kropp och knopp, säger Karolin Ohlsson och fortsätter:
– Därför tycker jag att det här projektet är både fantastiskt och välbehövligt. Jag ser verkligen fram emot att få följa den familj som vågar testa den här förändringen och förhoppningsvis upptäcker vilken skillnad det gör att byta skroll mot skog!
Karolin Ohlsson som vi är vana att se henne
Vill ni som familj vara med? Ansök här
Om kampanjen Skärm mot skärm
Skärm mot skärm vill visa att det finns en annan sorts skärm – orienteringsskärmen. Kampanjen utforskar hur tiden i naturen påverkar oss och inspirerar till en sundare balans mellan livet framför och bortom skärmen.Kampanjen “Skärm mot skärm” är möjliggjord med stöd från Svenskt Friluftsliv och syftar till att visa hur orientering och naturvistelse kan bidra till bättre psykiskt och fysiskt välmående.
Om Novus-undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Svenska Orienteringsförbundet. Syftet är att kartlägga allmänhetens inställning till skärmtid, naturvistelse och rörelse – och hur dessa faktorer påverkar välmående och livskvalitet. Totalt har 1 010 webbintervjuer genomförts i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 23–29 oktober 2025. Urvalet är representativt för den svenska allmänheten i åldrarna 18–84 år. Resultaten är efterstratifierade, det vill säga viktade mot kända befolkningsdata för att korrigera eventuella skevheter i urvalet.
Hittaut – en annan typ av skärm
Kampanjen genomförs inom ramen för Hittaut, en av Sveriges största friskvårdssatsningar, och visar hur orientering kan bidra till både rörelseglädje och bättre psykisk hälsa på ett enkelt sätt. I sin närmiljö letar deltagarna checkpoints (kontroller/orienteringsskärmar) med hjälp av karta. Under 2025 har nästan 90 000 svenskar deltagit i Hittaut på 96 orter i landet.
Frågor och svar
Vad är ”Skärm mot skärm”?
Skärm mot skärm är en kampanj för att lyfta de positiva effekterna av att vara ute i skog och mark. Det är vårt sätt att visa på att det finns en annan typ av skärm – en som har positiva effekter på psykisk och fysisk hälsa. Vi vill vara tydliga med att vi inte är negativa mot skärmar som fenomen (i form av mobiler och surfplattor) utan vi tror på en sund balans.
Hur kommer det fungera i praktiken?
I ett första skede söker vi en familj (är du sugen på att ansöka gör du det här) som vill testa på att minska sin skärmtid och byta ut den tiden mot tid ute i naturen, och se vad det ger för effekter. När vi valt familj kommer vi under fem månader att följa deras resa, fram till när Hittaut-säsongen startar. Vi kommer löpande dokumentera och dela med oss av deras framsteg, motgångar, skratt och gråt.
Kampanjens syfte är att lyfta orientering som en lättillgänglig, meningsfull och lustfylld aktivitet som kan bidra till bättre psykisk hälsa. Genom att visa hur naturen, rörelsen och gemenskapen i orienteringen kan minska stress och öka välmåendet vill vi inspirera fler att lämna skärmarna en stund och hitta ut i skog och mark.
Får man som familj något arvode?
Utöver att man som familj förhoppningsvis kommer må mycket bättre så utgår även en ersättning till familjen efter kampanjen avslutats. Ersättningen är tänkt att täcka resor, material, och deltagande i kampanjen.
Varför lanserar ni ”skärm mot skärm”?
Vårt syfte är att bidra till en aktiv och hållbar värld – där alla kan hitta sin väg. Vi vet vilken positiv effekt som tid ute i skog och mark har, och hur roligt det blir när man dessutom involverar orienteringsmomentet. Det vill vi få fler att få upp ögonen för. Vi vill helt enkelt göra gott och aktivera fler.
Vad hoppas ni uppnå?
Vi hoppas att fler börjar fundera över sin egen skärmtid och att vi påverkar fler att bryta en vana och ge sig ut i skog och mark. Ytterst hoppas vi kunna bidra till ett samhälle där fler mår bra genom en ökad rörelse och folkhälsa genom Hittaut, som främjar fysiskt och psykisk välmående.
Vem riktar sig kampanjen mot?
Kampanjen riktar sig främst mot barnfamiljer dels utifrån faktumet att de använder mycket skärmtid, dels utifrån att de är en viktig målgrupp för orienteringen som helhet.
Vill ni som familj vara med? Ansök här
Hur länge sträcker sig kampanjperioden?
Kampanjperioden sträcker sig från november till april där vi i ett första skede söker en familj, sedan följer deras resa. Kampanjen slutar med en Hittaut-festival i april.
Vad är psykisk ohälsa?
Psykisk ohälsa kan handla om allt från tillfälliga besvär av oro, nedstämdhet eller sömnbesvär till svårare psykiska sjukdomar som ångest eller depression. Det som kännetecknar psykisk ohälsa är att den påverkar välbefinnandet och hur man fungerar i vardagen. Läs mer på Folkhälsomyndigheten.
Vad är Hittaut?
Hittaut är en friskvårdsaktivitet där deltagare använder en karta för att hitta kontroller, checkpoints, i olika miljöer. Satsningen startade 2008 och arrangeras idag av Svenska Orienteringsförbundet i samarbete med lokala orienteringsföreningar. Syftet är att främja fysisk aktivitet och upptäcka nya platser i närmiljön. Det är gratis att delta och öppet för alla, dygnet runt under säsongen. 2025 arrangerades Hittaut på 96 orter runtom i landet med 87 785 deltagare.
Vad har naturen för positiva effekter på hälsan?
Det finns flera olika studier och forskningsrapporter som visar på att naturen, skogen, har positiva effekter på vårt välbefinnande. Att vara ute i naturen kan ge många hälsovinster för både den fysiska och psykiska hälsan. Tillgång till friluftsområden och möjlighet att utöva friluftsliv har därför en viktig roll för folkhälsan. Läs mer på Folkhälsomyndighetens hemsida.
Här finns också två djupgående rapporter att ta del av i ämnet:
https://www.thelancet.com/journals/lanplh/article/piis2542-5196(23)00025-6/fulltext
https://www.who.int/europe/activities/improving-health-and-well-being-through-nature
Relaterade nyheter
Pilot genomförd på nya materialet Ledarlabben
Modernisering av Eventor
Nytt samarbete marknadsför orienteringen för fler