Så funkar orientering

Hur lär man sig orientera? Hur blir man en bättre orienterare? Vad behöver man veta om orientering? Det och mycket mer hittar du på denna sida.

Orienteringens 5 grundmoment

  1. Förstå var på kartan du är och vart du ska
  2. Passa kartan
  3. Välj och planera din väg
  4. Genomför din plan och kontrollera att du är på rätt väg
  5. Hitta/ta kontrollen
Fördjupning av de olika momenten hittar du här. 

Banan

bana och karta

Ovan ses en orienteringsbana med start (triangel), kontroller (ringar) och mål (dubbelringen). Att ha en orienteringsbana som detta är den absolut vanligaste formen av orientering. Kontrollerna måste man ta i ordning. 

Kartan

Orienteringskartan är en mycket detaljerad karta av verkligheten och som innehåller speciella symboler, färger och karttecken.

Karttecken

karttecken.PNG

Här hittar du alla karttecken. 

Kartskala

Vanligaste kartskalorna inom orientering är 1:15.000 och 1:10 000. Det betyder att 1 millimeter på kartan är 15 respektive 10 meter i verkligheten. Om terrängen är detaljrik kan arrangören erbjuda skala 1:7 500 för äldre så att de har lättare att läsa kartan. 

Vid sprinttävlingar är grundskalan 1:5.000 eller 1:4 000. 

Historia

Från början utövades orienteringssporten på kartor i skala 1:100.000, men kartskalan har förstorats upp efter hand. Beslutet om att gå över till 1:15.000 som basskala togs 1977.


Kompassen

Tumkompass och linjalkompass

Det finns två typer av kompasser och det är tumkompass och linjalkompass. De fungerar på samma sätt och det är mest en smaksak vilken man väljer. Idag använder de flesta en tumkompass som anses lite enklare och smidigare.

Tumkompass orientering

Kompass orientering

Så tar du ut kompassriktning

  1. Håll kompassen på kartan så att spetsen kommer på din nuvarande position och låt riktningspilen peka mot den plats som är ditt ”mål”. 
  2. Håll kompass och karta så att riktningspilen pekar rakt framför dig.
  3. Vrid dig nu – hela kroppen – tills kartans och kompassens norr stämmer överens. Nu har du ditt ”mål” rakt framför dig.

kompassriktning.png

Kontrollbeskrivning

Kontrollbeskrivningen, även kallad kontrolldefinitionen eller kort ”deffen”, är till för att ge detaljerad information om banan och kontrollerna. Varje kontroll har ett specifikt nummer, så kallad kodsiffra som finns på kontrollen och beskrivningen. Med kodsiffran kontrollera du att du är vid rätt kontroll. I beskrivningen finns även information om vilket föremål du ska ha och var på föremålet kontroller sitter, tex stenen östra sidan.

kontrollbeskrivning.png

Kontrollbeskrivningen är oftast tryckt på kartan, men finns även löst för den som vill ha angivelsen på armen, i speciell definitionshållare. 

Länk till en fullständig beskrivning av kontrollbeskrivningens uppbyggnad och alla tecken och symboler.

Klasser och svårighetsnivåer

I orientering finns det övergripande två klasser; tävlingsklass och motionsklass. 

Tävlingsklasserna är uppbyggd på kön och ålder och det finns klasser från 10 upp till 95 år. 

Motionsorienteringen är istället för ålder och kön uppbyggd på svårighetsgrad enligt skalan nedan, där grön är enklaste och svart är svåraste. På tävling finns det alltid öppna klasser med olika längd och svårighetsnivå så att alla kan hitta en lämplig bana. 

Klassificering av svårighetsnivåer

Klassificiering och svårighetsnivåer.png


Länk till alla klasser och klassificering


Bana - vit.png

Bana - gul svårighet.png

Bana - röd.png

Bana - svart.png

Distanser

Det finns fem individuella distanser för orienteringslöpning, sprint, medel, lång, ultralång och natt.

Sprint är den kortaste och mest intensiva. Många kontroller, snabba beslut, små marginaler. Enkel orientering som bli svår pga den höga farten. 15 min segrartid.

Medel
Många kontroller, snabba beslut och tekniskt utmanande. Segrartider runt 30min.

Lång
Präglas av längre sträckor där vägvalen är avgörande. För eliten upp emot 90 min segrartid och 17km.

Ultralång
Den längsta och tuffaste distansen där fysik och vägval är avgörande. Segrartider på 2 till 3 timmar.

Natt
Den mest mytomspunna distansen. Liknar långdistansen med långa sträckor och där vägval är avgörande moment. Svåraste möjliga orientering som ger en skön känsla att behärska. Gäller att förenkla och var noggrann med riktningen.

Utöver de individuella distanserna finns stafetter med allt ifrån 2 till 25 löpare, mestadels dam och herrklass men finns även mixade stafetter. 

Fyra grenar

Följ nedan länk för mer information om respektive gren. 

Orienteringslöpning

Skidorientering

Mountainbikeorientering

Precisionsorientering

Vill du ha hjälp att komma igång?

Kanske känner du behov av hjälp att komma igång med din orientering. Det finns 600 föreningar över hela Sverige som erbjuder nybörjarkurser för barn,  ungdomar och vuxna. Du hittar din närmsta förening och/eller kurs via vår Hitta orientering.

Allemansrätt - Orienteraren en gäst i naturen

Vi orienterare är gäster i naturen. Naturen är vår idrottsplats, men den är också en levande miljö för växter och djur där vi måste visa varsamhet och hänsyn. Vi är också gäster hos den som äger markerna, och därför är det självklart att vi ska ta hänsyn till markägarnas intressen.

Det finns två dokument om allemansrätten och orientering: 

Allemansrätt och orientering (2015), in english Orienteering and the right of public access (2016). 

Broschyr som beskriver Svensk orientering och allemansrätten.

Lär dig mer

Svenska orienteringsförbundet och SISU idrottsböcker har tagit fram bra litteratur för dig som vill lära dig mer om orientering, både för dig som nybörjare och mer erfaren orienterare. 

Tips på bra böcker:

Hitta rätt - en introduktion till karta och kompass. Perfekt för nybörjare för att få kunskap om grunderna i orientering. 

Orientering för nybörjare foldern - Det viktigaste för att förstå orientering och hur en tävling går till. Köp foldern via vår webshop på Sisuidrottsböcker, 5 kr styck. Du kan ladda ner foldern för egen utskrift här.  

Länk till SISU idrottsböcker där du hittar all litteratur om orientering