Behålla

Att behålla och fortsätta engagera, intressera och utveckla individer kan ibland upplevas som lite klurigt.

Att tänka på nästa steg
Att rekrytera barn och ungdomar till att prova på och lära sig orientera är vanligtvis något som fungerar fint för de allra flesta föreningar. Att behålla och fortsätta engagera, intressera och utveckla individer kan däremot ibland upplevas som klurigare. Nedan finns en del idéer, förslag och möjligheter för att lyckas med att bedriva en attraktiv barn- och ungdomsverksamhet i föreningen.

Genomföra alla tre kursnivåer
Ett första tips är att, i tur och ordning, genomföra alla tre kurserna, grön, vit och gul för alla deltagare. Naturligtvis går det bra att addera fler träffar till respektive nivå, eller ta samma övningar till ny plats för att ge deltagarna mer tid och bli trygg med varje färg/nivå. Men att i grunden genomföra kurserna grön, vit och gul kommer ge en bra bas för de nya orienterarna att bygga vidare på.

Använda märkestagning
Att nyttja utvecklingsmärkena (eller diplom) ger bra struktur för deltagare, vårdnadshavare och ledare eftersom de visar vilken nivå individen befinner sig på samt vilka moment som ska tränas vidare. Utvecklingsmärken finns även för orange, violett och svart nivå där förhoppningen är att motivera och inspirera ungdomarna att utvecklas och fortsätta orientera.

Övergång till ordinarie verksamhet
Det här är lite av en nöt att knäcka och där det inte finns något vedertaget svar. När och hur ska nybörjarna slussas in i "ordinarie verksamhet"? Först och främst är det väsentligt att se även orienteringskurserna på grön, vit och gul nivå som "ordinarie verksamhet". Ett sådant ställningstagande gör det tydligt att all verksamhet föreningen bedriver är av sådan art att den ingår i helheten, vilket förebygger och motverkar ett "vi och dom-tänk". Det blir också enklare att sedan bygga på med nya färger/nivåer och märken, och fullfölja den systematiska ungdomsverksamheten längre upp i åldrarna.

Stjärnkampen
När ungdomarna når orange nivå finns det många goda skäl för dig som ledare att titta närmare på Stjärnkampens innehåll, upplägg och utbud. Stjärnkampen är för alla ungdomar i åldern 13-16 år som vill anta utmaningen om vilken träningsgrupp som genomför flest uppdrag och på så sätt samlar flest stjärnor. Tillsammans i gruppen genomför ungdomarna en mängd varierande uppdrag med fokus på glädje, gemenskap och utveckling. Det paketerade konceptet hjälper dig som ledare att utveckla hela individen då uppdragen berör flera olika områden, inte bara hur individen utvecklas orienteringstekniskt. Dessutom är uppdragen noga beskrivna vilket underlättar både planeringen och genomförandet för dig som ledare.

Ungoteket
Ett spår som växer och är väsentligt att visa är möjligheten för ungdomar att verka i föreningen. Att ge ungdomar utrymme att bidra till verksamheten som ledare och funktionär. I Ungoteket finns ett färdigt upplägg för att ge ungdomar 14-25 år grundläggande kunskaper i föreningskunskap, ledarskap, att arrangera, "orienterings-IT", marknadsföring, banläggning och kartritning. Därutöver får de även planera och genomföra ett eget projekt. Ungoteket kan genomföras i föreningsregi men i flera distrikt erbjuds möjligheten att delta från centralt håll.

Från träning till tävling
Något som emellanåt lyfts är begränsat tävlande bland nya barn- och ungdomsorienterare. Föreningar kan ha många aktiva i barn- och ungdomsverksamheten men få som följer med till tävlingar. För de föreningar som vill få med fler till tävlingar följer här några tips.
  • Avdramatisera "tävling" och förflytta fokus till att utmaningen är att orientera i en ny skog.
  • Nyttja de öppna banorna och möjligheten till att deltaga med skugga eller i patrull.
  • Uppmuntra deltagande oavsett klass. Se och uppmärksamma allas deltagande och fokusera på deltagande och genomförande snarare än prestation och resultat.
  • En del föreningar har "prio-tävlingar" som ingår i verksamheten och dit alla ungdomar anmäls automatiskt. Det blir som lagidrotternas spelschema då vissa tävlingar motsvarar "matcher". En offensiv men ofta framgångsrik metod för att få med hela ungdomsgänget till ett antal arrangemang.

Orientering - mer än bara träning och tävling
Det finns stort underlag att ta del av när det gäller barn och ungdomars anledningar till att fortsätta med orientering respektive att sluta. Detta visade sig inte minst i den studie om barns tävlande som Svenska Orienteringsförbundet lät genomföra under hösten 2018.

Kontentan ger att de sociala sammanhangen är av mycket stor vikt för de allra flesta i fråga om att fortsätta med sitt idrottande. Därav är uppmaningen att leka mycket, tävla gärna, men undvik att fokusera på resultat. Till detta är resor, läger, speciella händelser något som bör inplaneras och genomföras för alla grupper. Det kan vara allt i från fika efter träningen, korvgrillning på säsongsavslutningen och tipspromenad till badkväll eller träningsläger/tävlingsresa. Återigen kan också noteras att märkestagning och då märkesutdelning kan spela en betydande roll i att skapa en happening för barn- och ungdomsgrupper.