Stjärnkampen

Koll på deffen?

Skapad av

Team Stjärnkampen

Förberedelse
Förberedelse: Mycket
Träningspass
Träningspass: Helt
Gott och blandat
Kategori: Gott & Blandat

Detta uppdrag är arkiverat

Om uppdraget

Kontrollbeskrivning, deff, angivelse, definition – kalla den vad ni vill men den ska vi träna på nu! Team Stjärnkampen upplever att kontrollbeskrivningen kan vara klurig och svår under ungdomsåren. I regel utnyttjas endast två rutor, kodsiffran och kontrollföremålet –  men det går att utläsa betydligt mer än så av definitionen. Genom att veta exakt vart kontrollen sitter minskar risken för misstag vid kontrolltagningen. Det har hänt oss alla att vi springer fram till fel kontroll trots att vi hade kunnat utläsa i kontrollbeskrivningen att skärmen sitter i fel väderstreck och därför omöjligt kan vara den vi söker. Syftet med uppdraget är helt enkelt att få koll på vilken information som finns i kontrollbeskrivningen och hur vi sedan kan använda informationen i verkligheten. 

Steg för Steg

  • Ladda ner dokument ”Kontrollbeskrivningar” och gå igenom dokumentet tillsammans med ungdomarna. Ungdomarna tränar på kontrollbeskrivningarna under två veckor och därefter genomförs ett test, ungdomarna genomför testet parvis. 

  • Kontrollbeskrivningstestet genomförs i form av löpintervaller i en stjärna. Bestäm ett bo, sätt sedan ut 12 skärmar runt boet på ett avstånd på ca 50-100 meter. Ungdomarna har ingen karta i denna övning så skärmarna måste vara tydliga. Vid varje skärm finns en detaljerad kontrollbeskrivning i text varpå ungdomarna fyller i rätt uppgifter så som karttecken, siffra osv i sitt blanka formulär som de har med sig under passet. 

  • Ledarna presenterar facit och ungdomarna rättar sitt eget test. Exempel. Fånga upp och diskutera ungdomarnas reflektioner, vad var enkelt respektive svårt? Vad fortsätter ungdomarna träna på för att få ut mest effekt av kommande uppföljningsprov?

  • Ungdomarna får ytterligare två veckor på sig att träna, därefter gör de om testet parvis (samma eller ny konstellation) och ser om de förbättrat sin kunskap och vilka delar de fortsättningsvis behöver träna på. 

Att tänka på

Då ungdomarna inte har någon karta med sig kan det vara en god idé att besöka alla punkter under uppvärmningen. Ledaren anpassar själv svårigheten och utformningen av testet. 

Det här behöver ni

  • Dokumentet över kontrollbeskrivningar

  • Instruktioner kring testet

  • Exempel på ett facit

  • Sax, pennor

  • Plastfickor alternativt laminerade lappar med de detaljerade kontrollbeskrivningarna

  • Snöre att fästa de detaljerade kontrollbeskrivningarna

  • Tomma angivelser till ungdomarna

  • Kontrollskärmar