Marknadsföra

Inledning
För att få in anmälningar till er orienteringskurs behöver informationen om vad ni erbjuder nå de tilltänkta deltagarna. Det här går att göra på många olika sätt och med många olika metoder och verktyg.

För att göra det enkelt för er att sprida information finns det färdiga mallar för er att använda. Där finns också färdiga webbpluggar och banners för nyttjande digitalt. Därefter följer en del tips om hur man kan tänka kring marknadsföring, samt slutligen en del alternativa metoder för de som vill göra extra insatser för att rekrytera fler.

Mallar trycksaker

Mall - Affisch
(redigerbar, word, A3/A4)
Mall - Flyer
(redigerbar, word, A5),
Mall - Infoblad/inbjudan
(redigerbar, word, A4)

Digitalt material för webb

Webbanner stor
Webbanner liten
Fyrkantsplugg för Instagram
9:16 format för Instagram - Instastories
(ej redigerbar jpg)

Tips om hur man kan göra

1. Föreningens egna kanaler
Först och främst behöver informationen om er orienteringskurs läggas upp på den egna hemsidan eller annan central plats där föreningens medlemmar delar information. Den här platsen används sedan för att peka annan marknadsföring till, "Läs mer på...". Därför är det också viktigt att informationen om er orienteringskurs får en central och tydlig placering och/eller egen adress, t.ex. www.okbranten.se/orienteringskurs
Ombesörj även affischering i och i anslutning till er föreningslokal/klubbstuga. Till detta kan ni med fördel använda ovanstående affisch, webbanners och infoblad/inbjudan. Kika gärna på respektive exempel för hur informationen kan presenteras.

2. Sprid information via föreningsmedlemmarna
När informationen är på plats sprider ni denna i de digitala kanaler föreningen använder, exempelvis Facebook, Instagram, nyhetsbrev, e-post, mm, med uppmaningen till föreningens medlemmar att sprida informationen vidare i sina bekantskapskretsar. Till detta kan ni med fördel använda ovanstående webbpluggar och infoblad/inbjudan.

3. Spridning i skolan
Eftersom målgruppen vanligtvis är barn och ungdomar är skolan en utmärkt plats för att sprida information. Sök upp skolkontakter i de skolor ni vill synas och be om att få tillstånd att sätta upp ett par affischer samt dela ut flyers till samtliga elever i målgruppen.
Till detta kan ni med fördel använda ovanstående affisch och flyers.
När det gäller rekrytering genom skolan finns det ytterligare insatser som kan göras för en lyckad rekryteringsinsats. Något av detta presenteras som extra insats längre ner på denna sidan.

4. Spridning i lokalsamhället
När ni ändå har tillgång till affischer är det en enkel insats att sätta upp flera runt om i det lokalsamhälle ni verkar. Ofta finns det offentliga anslagstavlor och vanligen går det bra att få plats på idrottshallar, simhallar, en del gym, större affärer, gallerior och butiker. Har föreningen sponsorer där allmänheten vistas är det också en bra plats att affischera. Till detta kan ni med fördel använda ovanstående affisch.

5. Spridning/annonsering i digitala kanaler
Det första steget för digital spridning är att dela informationen i öppna grupper i sociala medier såsom ex Facebook, och då företrädelsevis i grupper med anknytning till idrott, uteliv, friluftsliv, äventyr och liknande. Det finns också möjligheter att i exempelvis Facebook och Instagram köpa målgruppsinriktade annonser för en mindre kostnad. Till detta kan ni med fördel använda ovanstående webbpluggar och länkar till informationen på er förenings hemsida eller liknande.

Extra insatser/ytterligare metoder och möjligheter
I tillägg till ovanstående finns som sagt fler möjliga vägar till ytterligare marknadsföring. För den intresserade finns här beskrivet mer kring annonsering både i tryckt press och digitala kanaler, ytterligare skolinsatser, insatser för olika målgrupper m.m.

Tidsaspekten
När ska man då genomföra sina marknadsföringsinsatser?
Nedan följer en komprimerad tidslinje som i enkelhet beskriver ett tänkbart scenario.
OrienteringskursTidslinje

Mer underlag att använda i marknadsföring
På orientering.se finns en sida som heter "Så funkar orientering", som kortfattat beskriver de mest grundläggande delarna inom orientering. Detta är en bra sida att hänvisa till för den som vill veta mer om hur orientering fungerar. Där finns även tre korta introduktionsfilmer anpassade för barn och ungdomar.

Nedan finner du trailern för de tre filmerna.