Ledarstöd

På den här sidan finner du som orienteringsledare kortfattad information om olika väsentliga delar som kan vara till stöd för dig i din roll som ledare. Flera delar innefattar även möjlighet till både fördjupning och förkovran.

LOK-stöd
Många ledare är bekanta med LOK-stödet. Det står för lokalt aktivitetsstöd och är ett statligt bidrag till alla föreningar som har verksamhet för barn och ungdomar mellan 7-25 år. För att få LOK-stöd behöver närvaron registreras. Detta sker enklast i den app som finns avsedd för LOK-stödsrapportering och som är direkt kopplat till föreningens medlemsregister i Idrottonline. Flertalet kommuner tilldelar ytterligare aktivitetsstöd utifrån registrerat LOK-stöd.
Mer om LOK-stöd
Mer om registrering av LOK-stöd

Kommunikation med vårdnadshavare
Att ha god kommunikation med vårdnadshavare är viktigt. Det underlättar barnens medverkan och ger dig som ledare färre frågor att besvara då du varit tydlig från början. Nedan följer några enkla tips.

• Var tydlig med att berätta för nya vårdnadshavare om hur er förening delger information. Använder ni hemsida, SMS, E-post, mail, informationsblad, sociala medier eller vad? Det viktiga är att berätta om var information finns och var den delges.
  • En del föreningar har träffar för vårdnadshavare vid något tillfälle i början av en säsong där de presenterar föreningen, vad orientering är och hur verksamheten bedrivs. Det är en bra metod för att förmedla hur föreningens verksamhet fungerar och vad vårdnadshavare kan förvänta sig, samt vad som förväntas av dem.
  • Ge vårdnadshavare förutsättningar att förstå hur orientering fungerar. Foldrarna "Orientering för nybörjare" och "Lätt att hitta rätt" är mycket bra trycksaker att sätta i händerna på dem. Båda finns på SISU Idrottsböcker.
  • På orientering.se finns också en mycket bra introduktionssida, "Så funkar orientering". Där beskrivs grunderna i orientering både i text och genom tre korta introduktionsfilmer.

Färgskalan och klasser/banor
Inom svensk orientering finns en färgskala som beskriver olika svårighetsgrader och orienteringsmoment, där grönt är enklast och svart är svårast. Färgskalan används bland annat för att ledare ska kunna ha bra kontroll på att de tränar sina barn- och ungdomar på rätt nivå samtidigt som både klasser, banor, ledarutbildningar mm följer samma färgskala. Både orienteringskurserna grön, vit och gul och de utvecklingsmärken som finns därtill och beskrivs nedan, följer samma färgskala.

Ordlista och vanliga begrepp
När man kommer in i en ny sport kan det ibland vara svårt att veta vad det som sägs innebär. Särskilda ord och uttryck har en speciell innebörd för de som redan är bekväma i sammanhanget. Även för dig som ledare kan det vara bra att känna till vilka begrepp som nya orienterare kanske inte har full koll på och riskerar att missförstå dig då du använder dem. På orientering.se finns en ordlista som innehåller både ord och begrepp som kan kategoriseras som särskilda för orienteringssporten. Kika gärna på den!
Ordlista på orientering.se

Litteratur
Både som aktiv och som ledare finns väldigt mycket bra litteratur att fördjupa sig i kring orientering och inte minst finns den digitala utvecklingsplanen tillgänglig. Mycket av litteraturen som finns för orientering på SISU Idrottsböcker går även att nyttja som studielitteratur om man önskar genomföra fortbildning som lärgrupp (studiecirkel) tillsammans i föreningen.
Till SISU Idrottsböcker/orientering
Till Utvecklingsplanen

Material
Som ledare finns det mycket färdigt material att ta del av för nyttjande i sin verksamhet.
Den plats som samlar mest orienteringsrelaterat utbud är SISU Idrottsböcker, där finner du sådant som:
- Kompasser, plastfickor, skärmar, snitselband
- Karteckenstafett, karttecken- och kontrollmemory
- Kartteckenaffisch, folder för nybörjare, folder lätt att hitta rätt
- Material för Skogsäventyret
Till SISU Idrottsböcker/orientering

Företaget Lärorik Idrott AB har också material för barn- och ungdomsverksamhet inom orientering. Bland annat det som kallas O-Mega och Mini-OL, vilket båda är bra och roliga övningar.
Till lärorik idrott

Koncept
Inom orienteringen finns det mycket gott om litteratur, material, övningsexempel och samt färdiga upplägg för orienteringskurser. Utöver detta finns det även några körklara koncept för olika målgrupper. Läs mer via länkarna nedan.
Stjärnkampen, för 13-16 år
Ungoteket, för 14-25 år

Utvecklingsmärken
Ambitionen med utvecklingsmärkena är att motivera, framförallt barn och unga, till att utveckla sin orienteringsförmåga. Märkena utgår ifrån den utvecklingstrappa som beskriver den orienteringstekniska utvecklingen från nybörjare till fullärd orienterare.
Till utvecklingsmärken

Idébanken med övningar
Alla övningar som ingår i upplägget för Orienteringskurser grön, vit och gul finns också tillgängliga i Idébanken. Men där finns även massvis med ytterligare exempel på övningar som du som ledare kan variera träningstillfällena med.
Till Idébanken

OCAD och Purple Pen
För att lägga övningar på orienteringskartor i datorn används i huvudsak ett av programmen OCAD och Purple Pen.
Båda "gör jobbet" i de allra flesta fall. OCAD finns i flera versioner och beroende på vilken du har tillgång till så har du olika möjligheter, men generellt sett ger OCAD större möjligheter än Purple Pen. Purple Pen i sin tur är istället ett gratisprogram och mycket enkelt att använda. Fungerar mycket väl till det allra mesta man som ledare kan behöva.
Till OCAD
Till Purple pen

Ledarutbildning
Vill du utbilda dig till orienteringstränare/ledare? Svenska Orienteringsförbundet erbjuder många olika utbildningar, såväl fysiska som digitala. Dessutom har SISU Idrottsutbildarna ett stort utbud av generella ledarutbildningar som också är mycket bra.
Till SOFTs utbildningar för ledare/tränare
Till SISUs utbildningar